OCENJIVANJE BEZBEDNOSTI PUTEVA SISTEMOM ZVEZDICA (iRAP METODOLOGIJA)
Metodologija obuhvata obavljanje sledećih poslova:
- Snimanje puteva: u skladu sa iRAP metodologijom, na osnovu utvrđene mreže puteva, uz pomoć kamera velike rezolucije koje su postavljene na vozilo i GPS koordinata.
- Kodiranje snimljenog materijala: snimljeni materijal pretvara se u kodirane podatke o bezbednosnim karakteristikama puteva, u skladu sa iRAP specifikacijom.
- Prikupljanje pratećih podataka: podaci o broju saobraćajnih nezgoda, poginulih i teško povredjenih, brojanju saobraćaja, brzini i drugi podaci u skladu sa iRAP specifikacijom o potrebnim pratećim podacima
- Obrada i analiza podataka: obrada i analiza podataka u skladu sa iRAP specifikacijom, kao i unos obrađenih podataka u specijalizovan on-line iRAP softver (ViDA).
- Kreiranje pristupačnog i ekonomski održivog programa kontra-mera, koji obuhvataju preporuke za unapređenje puta i procene broja poginulih i teško povređenih koji mogu da se izbegnu;
- Izeštaj: Pored standardnog izveštaja o projektu, izveštaj će biti dostupan i putem on-line iRAP softvera (ViDA)
Specifikacija sistema za snimanje puteva
Snimanjem se prikupljaju digitalne slike (video ili drugi ekvivalentni fotografski zapisi) sa minimalnom rezolucijom od 1280 x 960 piksela, pri normalnoj brzini vozila na putu. Digitalne slike moraju da budu prikuplјene u vidnom polјu od najmanje 160° (poželјno je 180°) u odnosu na centralni deo putanje, u intervalima od najviše 20 m. Ovo može da se postigne jednom kamerom ili sa više kamera kod kojih se preklapaju vidna polјa. Sistem koji se korirsti za snimanje poseduje kompatibilan softver za kodiranje sa digitalnih slika, u intervalima od 100 metara.
Geo-referentni podaci se obezbeđuju za svaku digitalnu sliku, uklјučujući rastojanje duž puta (od utvrđene početne tačke sekcije), jedinstveni broj fotografije, geografsku širinu, geografsku dužinu i nadmorsku visinu, datum i vreme. Koordinate se registruju sa tačnošću ispod +/- 10 m za najmanje 90% digitalnih slika.
Specifikacija procesa kodiranja
Za process kodiranja se koristiti priručnik iRAP 305 – Star Rating Survey Manual, sa svim odgovarajućim inforamcijama.
Kodiranje se vrši u skladu sa atributima navedenim u dokumentu iRAP 305 – Star Rating Survey Manual i u skladu sa specifikacijom softvera.
Tokom procesa kodiranja vrše se redovne provere kvaliteta kodiranog materijala u skladu sa dokumentom iRAP 309 - Road Coding Quality Assurance Guide.
Ocenjivanje sistemom zvezdica
Kada se završi proces snimanja i ocenjivanja, podaci se unose u pripremnjeni on-line iRAP softver. Ocenjivanje sistemom zvezdica zasniva se na podacima prikuplјenim snimanjem puteva i na faktorima rizika na mreži puteva. Oni pružaju jednostavnu i objektivnu meru nivoa bezbednosti koji je sadržan u putu, u odnosu na putnike u vozilu, motocikliste, bicikliste i pešake. Ocenjivanje sistemom zvezdica se vrši na deonicama puteva na kojima postoji potreba za korišćenjem puta od strane svih tipova korisnika puteva. U slučajevima u kojim, na primer, biciklisti ne koriste određenu deonicu puta, ocenjivanje sistemom zvezdica može da se obavi bez detalјnih podataka o saobraćajnim nezgodama.
Program kontra-mera
Ovim projektom predlaže se odgovarajući broj opcija unapređenja puta za kreiranje pristupačnih i ekonomski opravdanih programa kontra-mera kojima se spašavaju životi. Ove opcije unapređenja puteva protežu se od mera obeležavanja horizontalne signalizacije i pešačkih ostrva, za koje su potrebna manja finansijska sredstva, do mera za unapređenje raskrsnica i potpunog udvajanja puteva, a za koje je potrebno izdvojiti više sredstava.
Program kontra-mera se realizuje kroz tri klјučne faze:
- Prikuplјanjem podataka, koji potkreplјuju ocenjivanje sistemom zvezdica i podataka o obimu saobraćaja, prave se procene o broju poginulih i povređenih na celoj mreži;
- Za svaku deonicu puta testiraju se opcije kontra-mera i njihov potencijal, da bi se utvrdilo koliko će se smanjiti broj nastradalih lica. Na primer, deonica puta na kojoj postoji visok nivo rizika za pešake, možda može da bude kandidat za pešačko ostrvo, pešački prelaz ili pešački prelaz sa signalizacijom;
- Svaka opcija kontra-mere se ocenjuje na osnovu kriterijuma pristupačnosti i ekonomske efektivnosti. Kao minimalni zahtev za pokretanje analize često se postavlјa prag odnosa koristi i troškova. Na primer, prag odnosa koristi i troškova u iznosu ≥ 3, znači da svaka predložena kontra-mera mora da postigne odnos ≥ 3, kako bi mogla da bude uklјučena u ovaj program. Time se obezbeđuje da program bude pristupačan, da obezbeđuje dobit iz ulaganja, kao i odgovorno korišćenje sredstava.