Počela primena Pravilnika o utvrđivanju statusa vozila od istorijskog značaja, čime su otklonjene prepreke za registraciju oldtajmera uvezenih u Srbiju. Koje uslove mora ispunjavati vozilo da bi dobilo status oldtajmera, kome se podnosi zahtev, kako i gde se sprovodi ispitivanje usaglašenosti vozila sa propisanim uslovima?
Pravilnik o utvrđivanju statusa vozila od istorijskog značaja počeo je da se primenjuje od 20. januara. Time su oldtajmeri i definitivno dobili posebno mesto u kategorizaciji vozila u Srbiji i kao takvi više ne podležu ograničenjima za registraciju u pogledu emisije izduvnih gasova.
Definicija oldtajmera
Vozilo od istorijskog značaja, odnosno oldtajmer, jeste motorno ili priključno vozilo, proizvedeno ili registrovano pre 30 i više godina, koje je u voznom stanju, održavano u originalnom ili približno originalnom stanju i kao takvo predstavlja materijalni spomenik tehničke kulture, tradicije i društvenog nasleđa za koje je utvrđen status vozila od istorijskog značaja u skladu sa uslovima navedenog pravilnika.
Postupak utvrđivanja i oduzimanja statusa vozila od istorijskog značaja propisan je Pravilnikom o utvrđivanju statusa vozila od istorijskog značaja.
Nije neophodno vrhunsko, odnosno „salonsko” stanje vozila da bi ono dobilo status oldtajmera
Utvrđivanje statusa vozila od istorijskog značaja sprovodi se ispitivanjem tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila na osnovu Procedure za ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja – Prilog 1 pravilnika.
Nedavno je odobren uvoz polovnih vozila iz SAD, što je omogućilo da i oldtajmeri iz Amerike sada mogu ući u proceduru za registraciju i za dobijanje Potvrde o statusu
Ispitivanje
Ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja obuhvata:
Proveru usaglašenosti vozila sa podnetom dokumentacijom;
Utvrđivanje tehničkih karakteristika vozila;
Utvrđivanje originalnosti vozila, odnosno očuvanosti vozila u originalnom ili približno originalnom stanju;
Utvrđivanje funkcionalnosti vozila sa ciljem provere da li je vozilo u voznom stanju.
Postupak vizuelnog pregleda sa ciljem provere originalnosti i očuvanosti vozila i postupak provere funkcionalnosti vozila opisani su u Postupku vizuelnog pregleda i provere funkcionalnosti vozila i njegovih sistema – Prilog 2 pravilnika
Deo ispitivanja odnosi se na utvrđivanje funkcionalnosti kako bi se proverilo da li je vozilo u voznom stanju
Očuvan enterijer jedan je od preduslova za dobijanje Potvrde o statusu vozila od istorijskog značaja
Razvrstavanje u tri klase
Oldtajmeri, odnosno vozila od istorijskog značaja se razvrstavaju u tri klase:
Standardno istorijsko vozilo – istorijsko vozilo koje odgovara specifikacijama proizvođača, uz dozvoljene prepravke prema uslovima datim u pravilniku;
Replika istorijskog vozila – kopija određenog modela istorijskog vozila, proizvedena van perioda, od strane proizvođača originalnog vozila;
Reprodukcija istorijskog vozila – kopija određenog modela istorijskog vozila, proizvedena van perioda, koju nije proizveo proizvođač originalnog vozila.
Reprodukcija istorijskog vozila može se smatrati vozilom od istorijskog značaja samo u slučaju da ono predstavlja kopiju retkog i istorijski značajnog modela vozila, uz saglasnost Agencije za bezbednost saobraćaja.
Proizvođačka pločica je koristan izvor podataka za identifikaciju vozila
Bitno je napomenuti da se pod periodom podrazumeva vremensko razdoblje koje započinje godinom početka proizvodnje modela vozila, a završava se nakon 15 godina od godine proizvodnje vozila. Na primer, za „zastavu 101” proizvedenu 1989. godine period predstavlja vremenski interval od 1971. godine (godina početka proizvodnje modela) do 2004. godine (15 godina od godine proizvodnje automobila).
Motor ne mora biti originalan odnosno iz prve ugradnje, dozvoljeno je da bude preuzet iz istog modela vozila
Dakle, sve izmene u izgledu ovog modela u periodu od 1971. godine do 2004. godine su prihvatljive za konkretan primerak iz 1989. godine (npr. može se staviti prednja maska koja odgovara modelu „zastave 101” iz 1971, 1980. ili 2004. godine). Ova definicija primenjuje se u svim slučajevima gde pravilnik, odnosno njegovi prilozi prozivaju period kao sastavni deo kriterijuma.
Vizuelno se pregleda motor, koji mora biti u ispravnom stanju. Ukoliko se za pripremu smeše koristi karburator, moguća je njegova zamena karburatorom drugog tipa, koji približno odgovara zapremini i snazi motora
Nažalost, za oldtajmere ne važe nikakve pogodnosti prilikom registracije, osim uslova za tehnički pregled. Dakle, porez, osiguranje i ostali troškovi su identični kao kod drugih vozila
Podnošenje zahteva
Zahtev za ispitivanje podnosi vlasnik vozila ili lice koje on ovlasti. Zahtev se može preuzeti na linku https://www.abs.gov.rs/static/uploads/17005_zahtev.pdf ili se direktno popuniti na odgovarajućoj adresi ovlašćenih organizacija.
Obavezna dokumentacija
Uz zahtev se podnosi sledeća dokumentacija:
Dokumenta koja sadrže tehničke podatke potrebne za registraciju vozila (za prethodno registrovano vozilo – Saobraćajnu dozvolu / potvrdu o registraciji / potvrdu o privremenoj registraciji, ukoliko je vozilo registrovano; Uverenje o upisu u jedinstveni registar vozila ukoliko je stranka izgubila saobraćajnu dozvolu; za vozilo koje nije bilo registrovano – dokument koji izdaje proizvođač vozila ili njegov ovlašćeni predstavnik ili drugi dokaz iz koga se mogu obezbediti neophodni podaci);
Fotokopija Jedinstvene carinske isprave ili dokaz da je započet carinski postupak (uz original na uvid) i inostranu saobraćajnu dozvolu ukoliko se vozilo uvozi kao upotrebljavano;
Ispravu kojom se potvrđuje pravo svojine, ako vozilo nije prethodno registrovano na ime lica navedenog u zahtevu;
FIVA identifikaciona karta (ako je izdata i važeća) ili ostala dokumenta na osnovu kojih se mogu utvrditi tehničke karakteristike vozila, usaglašenost vozila sa originalnim stanjem, izvršene izmene ili poboljšanja konstrukcije i činjenice koje se odnose na istorijske događaje ili osobe koje su povezane sa predmetnim vozilom;
Fotografije vozila (spoljašnjost, unutrašnjost, motorski prostor) u stanju u kom se nalazi u trenutku podnošenja zahteva;
Dokazi o sprovedenim ispitivanjima prepravki na vozilu, ukoliko ih je bilo;
U slučaju reprodukcije istorijskog vozila, dokaz o sprovedenom ispitivanju pojedinačno proizvedenog, odnosno prepravljenog vozila, u zavisnosti od načina na koji je reprodukcija izrađena. Dokazom o sprovedenom ispitivanju u inostranstvu se može smatrati i evidencija o sprovedenom ispitivanju u saobraćajnoj dozvoli.
Važna napomena – Ostala dokumentacija (tačka 4) može u znatnoj meri pomoći proceduri utvrđivanja statusa vozila od istorijskog značaja.
Vlasnici oldtajmera mogu dogovoriti ispitivanje na lokaciji gde se nalazi predmetno vozilo i u tom slučaju tročlana komisija izlazi na teren, s tim da se ta usluga posebno naplaćuje
Prilikom ispitivanja u zapisnik se unose svi relevantni podaci, poput oblika karoserije, broja točkova, broja mesta za sedenje, brojeva šasije i motora, pređene kilometraže, zapremine i snage motora…
Proces utvrđivanja statusa
Podnošenjem zahteva počinje proces utvrđivanja statusa vozila od istorijskog značaja koji sprovodi ovlašćena organizacija kojoj je zahtev upućen. Ukoliko se preliminarnim pregledom dostavljene dokumentacije, odnosno sa fotografija utvrdi da vozilo očigledno ne ispunjava zahteve pravilnika po pitanju originalnosti i očuvanosti, podnosilac zahteva se o tome obaveštava, a proces se obustavlja uz izdavanje rešenja o odbijanju.
Ukoliko to nije slučaj, Agencija za bezbednost saobraćaja formira Tehničku komisiju sastavljenu od tri stručna lica sa spiska predloženog od strane ovlašćenih organizacija, saveza klubova oldtajmera i Agencije za bezbednost saobraćaja. Zadatak komisije je da sprovede sve elemente ispitivanja vozila predviđene pravilnikom.
FIVA karta se izdaje na period od 10 godina ili do promene vlasništva nad vozilom. Njena cena je 24.000 dinara, a članovima klubova koji čine SSIV odobren je poseban popust, tako da oni plaćaju upola cene, odnosno 12.000 dinara
Po formiranju tehničke komisije, sa podnosiocem zahteva dogovara se vreme i mesto pregleda vozila, uz napomenu da ono mora biti kompletno, čisto, bez značajnih oštećenja i u voznom stanju.
Na osnovu pozitivnog izveštaja o ispitivanju (uslov je pozitivno mišljenje dva ili sva tri člana Tehničke komisije) Agencija izdaje podnosiocu zahteva dva primerka potvrde o vozilu od istorijskog značaja, u skladu sa zakonom. U suprotnom se izdaje rešenje o odbijanju.
Potvrda važi deset godina ili do nastanka bitne promene na vozilu, prepravke, promene stanja u pogledu originalnosti, značajnih oštećenja, odnosno narušene očuvanosti. Status vozila od istorijskog značaja oduzima se povlačenjem izdate potvrde u slučaju nastanka bitne promene na vozilu, prepravke, promene stanja u pogledu originalnosti, značajnih oštećenja i narušenosti očuvanosti vozila.
Posedovanje FIVA ID karte oslobađa od komisijskog pregleda, osim ako ovlašćena organizacija u kojoj se vrši ispitivanje ne ustanovi odstupanja u odnosu na stanje definisano FIVA kartom
Troškovi pregleda dokumentacije, ispitivanja i izrade izveštaja (pozitivnog ili negativnog) i izdavanja Potvrde o vozilu od istorijskog značaja ili duplikata, iznose oko 30.000 dinara i snosi ih podnosilac zahteva.
Za vozilo za koje je izdata FIVA karta kojoj nije istekao rok važenja, vlasnik vozila ovlašćenoj organizaciji podnosi FIVA kartu i potrebnu dokumentaciju. Stručno lice ovlašćene organizacije kojoj je podnet zahtev sprovodi aktivnosti identifikacije vozila (podrazumeva pregled vozila), a ukoliko smatra da je potrebno sprovoditi i ostale aktivnosti predviđene procedurom pravilnika. Ukoliko se prilikom pregleda i obrade dokumentacije uoče neusklađenosti i nedostaci, formira se tehnička komisija za ispitivanje vozila za nastavak postupka kao da za vozilo nije izdata FIVA karta. U suprotnom ovlašćena organizacija formira pozitivan izveštaj bez tehničke komisije, a Agencija za bezbednost saobraćaja izdaje dva primerka potvrde o vozilu od istorijskog značaja.
Lokacije za ispitivanje
Ispitivanje oldtajmera u AMSS CMV može se obaviti na osam lokacija, uz prethodno zakazivanje, a sve poslovnice su otvorene radnim danima od 8 do 16 č.
Beograd – Pančevački put br. 47; tel: 065/987-1685, 065/987-8882, 065/987-8874