ATP Sporazum
ATP regulativa je rezultat evropskog sporazuma potpisanog u Ženevi 1. septembra 1970. godine koji nameće određena pravila u konstrukciji izotermičkih instalacija namenjenih za transport lakokvarljivih namirnica na kontrolisanoj temperaturi, kao i određene zahteve za korisnike.
Naziv Sporazuma je The Agreement on the International Carriage of Perishable Foodstuffs and on the Special Equipment, odnosno Sporazum o međunarodnom prevozu lakokvarljivih namirnica i specijalnim sredstvima za njihov prevoz.
ATP je akronim francuskog naziva za sporazm: Accord relatif aux Transports internationaux de denrées Périssables et aux engins spéciaux à utiliser pour ces transports.
ATP Sporazum se primenjuje na transportne operacije koje se obavljaju na teritoriji najmanje dve države ugovornice.
Preporuka je da se i vozila namenjena za transport lakokvarljivih namirnica u unutrašnjem (domaćem) saobraćaju takođe sertifikuju prema ATP Sporazumu.
Ova preporuka se odnosi i na vozila koja prevoze lekove.
Zemlje ugovornice zadržavaju pravo da svoje odredbe donose kroz posebne bilateralne ili multilateralne sporazume i odredbe koje se odnose na temperature na kojima se neke namirnice moraju održavati tokom transporta, kao i da usvoje strože mere od onih predviđenih ATP sporazumom, posebno uzimajući u obzir sopstvene klimatske uslove.ATP sporazum uključuje zahteve u pogledu temperatura na kojima se moraju transportovati pojedinačne namirnice koje zahtevaju održavanje dobro definisanih temperaturnih režima.
ATP Sporazum nalaže da oni koji prevoze smrznute ili duboko smrznute kvarljive namirnice, kao i one koje ne moraju da budu zamrznute ili duboko zamrznute, koriste specijalna transportna sredstva (vozila) koja mogu garantovati očuvanje namirnica na određenim temperaturama za čitavo vreme prevoza.
Da bi se obezbedilo ispunjenje zahtevanih kontrolisanih temperatura, vozila moraju biti opremljena trajnom opremom koja ispunjava tehničke zahteve navedene u aneksima ATP sporazuma.
Identifikacione oznake prikazane na bočnim stranama vozila i na tablicama o odobrenju koje se stavljaju na njih, na osnovu ATP klasifikacije, odgovaraju karakteristikama koje identifikuju specifičan tip strukture pogodne za održavanje temperature potrebne za transport lakokvarljivih namirnica.
Oznake za raspoznavanje se moraju ukloniti čim transportno sredstvo prestane da bude saobrazno normama propisanim ATP Sporazumom, odnosno po prestanku važenja ATP Sertifikata.
- Izotermička transportna sredstva
Transportno sredstvo čija je zatvorena komora sastavljena od krutih izolacionih zidova, uključujući vrata, pod i krov, koji omogućavaju da se ograniči razmena toplote između unutrašnjosti i spoljašnosti……
IN Obično izotermičko transportno sredstvo – K £ 0,7 W/m2°C;
IR pojačano izotermičko transportno sredstvo – K £ 0,4 W/m2°C - Rashladno transportno sredstvo (RNA… RRB …RRC)
Izotermičko transportno sredstvo koje, pomoću nekog izvora hladnoće (vodeni led, sa dodatkom soli ili bez nje; eutektičke ploče; ………, omogućava da se temperatura unutar prazne komore smanji i da se potom takva održi pri srednjoj spoljnoj temperaturi od + 30 ˚C,- na najviše + 7 ˚C za klasu A,
- na najviše – 10 ˚C za klasu B,
- na najviše – 20 ˚C za klasu C,
- na najviše 0 ˚C za klasu D.
c) Transportno sredstvo hladnjača (FNA… FRB …FRC)
Izotermičko transportno sredstvo sa zasebnim ili za više transportnih sredstava zajedničkim rashladnim uređajem (mehanička kompresorska grupa, „apsorpciona“ mašina, itd.)….. koji omogućava da se pri srednjoj spoljnoj temperaturi od + 30 ˚C, temperatura Ti u unutrašnjosti prazne zatvorene komore spusti i da se zatim stalno održava….
klasa A obično transportno sredstvo hladnjača N Int. Temp. između +12°C i 0°C uključeno
klasa B pojačano transportno sredstvo hladnjača R Int. Temp. između +12°C i -10°C uključeno
klasa C pojačano transportno sredstvo hladnjača R Int. Temp. između +12°C i -20°C uključeno
ATP sertifikacija
Novo serijski proizvedeno transportno sredstvo određenog tipa može biti odobreno ispitivanjem jednog uzorka tog tipa. Ukoliko ispitivano transportno sredstvo zadovolji zahteve predviđene za klasu kojoj pripada, rezultujući izveštaj o ispitivanju predstavlja sertifikat o odobrenju tipa. Rok važnosti takvog sertifikata je šest godina od dana završetka ispitivanja.
Za sertifikaciju novog transportnog sredstva potrebno je dostaviti sledeće:
- crteži komore sa dimenzijama;
- podaci o ugrađenim materijalima;
- podaci o broju i tipu vrata;
- podaci o broju i poziciji ventilacionih otvora;
- dokumentacija i sertifikat rashladnog uređaja ukoliko ga ima.
Ispitivanje se sprovodi u ATP Laboratoriji AMSS CMV.
Uslovi za obnavljanje ATP Sertifikata:
- da su izotermna karoserija i, gde je potrebno, termička oprema održavani u dobrom stanju;
- da termička oprema nije pretrpela modifikacije;
- da ako je termička oprema zamenjena drugom, ova druga ima isti ili veći kapacitet hlađenja.
Ako su rezultati periodičnog kontrolisanja povoljni, transportno sredstvo se može zadržati u upotrebi za dalji period ne duži od tri godine.
Ako rezutulati nisu prihvatljivi, transportno sredstvo se može zadržati u upotrebi samo ako u ispitnim stanicama uspešno prođu ispitivanja koja se primenjuju kod ispitivanja novog transportnog sredstva. Tada može biti zadržano u upotrebi u toku narednih šest godina.
Ispitivanje se sprovodi u ATP Laboratoriji AMSS CMV ili kod klijenta ukoliko temperatura okoline nije niža od 15oC.
Vozila koja se uvoze nova ili kao upotrebljavana i imaju važeći (strani) ATP Sertiikat potrebno je da u roku od šest meseci u ovlašćenoj laboratoriji (AMSS CMV) izvrše prepis sertifikata.
Da bi se ova aktivnost sprovela potrebno je dostaviti sledeće:
- Izveštaj o ispitivanju
- ATP Sertifikat.
Cenovnik
- Periodično kontrolisanje specijalnih sredstava za prevoz lakokvarljivih namirnica 39.600 din
- Prvo kontrolisanje specijalnih sredstava za prevoz lakokvarljivih namirnica 216.000 din
- Kontrola saobraznosti po ATP-u 24.000 din
Cene su sa PDV-om
Lokacija i kontakt
Rukovodilac ATP laboratorije
Vodeći inženjer
Adresa ATP Laboratorije:
Zrenjaninski put 114, 11000 Beograd